BAJA Bohemia

Jak jste si jistě povšimli o minulém víkendu jsme se zúčastnili nově vzniklého podniku Baja 300 Bohemia konaného v Milovicích na Nymbursku.

Na závod jsme se velmi těšili. Byl to první podnik svého druhu uspořádaný v České republice od roku 2009. Nabízel možnost ukázat se a pozávodit si před českými fanoušky, zároveň otestovat techniku a to vše s minimálními náklady. Konkurence byla rovněž příjemná v podobě německého teamu Suptitz. Navíc na poslední chvíli se přihlásily i špičkové dakarské teamy Buggyra a KM Racing, takže o soupeře doslova světového formátu nebyla nouze. Tratě byly připraveny ve dvou závodních oblastech nedaleko bývalého milovického letiště, v jehož areálu se nacházel bivak.

Vše začalo v pátek v odpoledních hodinách slavnostním startem před Milovickou radnicí. Po té následoval asi pět kilometrů dlouhý prolog víceméně pro pobavení diváků a seznámení s profilem trati. Ovšem hned z kraje ukázal jeden drobný problém v podobě navigace. Tratě byly postaveny na relativně malém prostoru, ovšem jelo se klasicky podle roadbooku jako na velkých soutěžích. To způsobilo, že v roadbooku byla změna přibližně každých padesát metrů a navigátoři v nasazeném tempu nestíhali ani otáčet stránky. V úvodním prologu snad nebyla posádka, která by nezabloudila, což v tak malém prostoru bylo i celkem nebezpečné. Nastalou situaci jsme samozřejmě probrali organizátory a pro příští rok bude systém navigace poněkud uzpůsoben menšímu prostoru.

Naše ambice snad ani nepomýšlely na první místo (vzhledem k přeci jen trochu jiné úrovni Buggyry a KM Racingu) ale v pódiové umístění jsme doufali. Samotný závod tak pro nás začal pozitivně druhým místem v prologu. Do sobotní části o délce přibližně 200 kilometrů sestavené ze čtyřech etap kluci vystartovali pěkně zostra a celkem se jim dařilo držet krok se špičkou. Druhá etapa však ukázala pravou tvář Milovického tankodromu v podobě neuvěřitelně rozbitého terénu. To znamenalo stop pro legendárního trialistu Rudu Korytáře jehož Tatra vybavená sériovým podvozkem nebyla schopná udržet minimální závodní tempo. Jeho slova: "V některých pasážích musíme jet na malou dvojku jinak bychom vylítali z kabiny. Čeká nás cesta domů, takže to nesmím rozbít a když si za celou cestu nedám ani malou pětku tak mě to ani nebaví." náročnost trati jen podtrhují. U nás se bohužel projevila dlouhodobá bolest naší Tatry v podobě tlumičů. Ikdyž kluci bojovali jak mohli, tvrdý a nekopírující podvozek si pomalu začal vybírat svou daň. Nejdříve na posádce, když náš navigátor Zdenda Novák musel dokonce po úderu do hlavy na chvíli opustit kabinu z důvodu nevolnosti. Následně pak na technice, ze které začaly jako již tradičně odpadávat kusy konstrukce. Když kluky pak začal odpoledne prohánět a nakonec i předjel Tom Heuer s původně naším Jamalem nikomu do smíchu opravdu nebylo.

Večer jsme pak začali zvažovat varianty na neděli jelikož bylo jasné, že takto se dál nedá pokračovat. Nakonec jsme se rozhodli zariskovat a odmontovat z každé polonápravy jeden tlumič, čímž by se zredukoval útlum na polovinu a podvozek by mohl získat požadované vlastnosti. Řešení se ukázalo jako funkční a při krátkém večerním testu se Tatra chovala výborně. Jediná obava panovala z výdrže tlumičů jelikož na takovou zátěž nejsou samozřejmě navrženy.

Nedělní ráno začalo v bojovné náladě s cílem předehnat Toma. Podvozek dovoloval daleko svižnější jízdu, což v kombinaci s přibližně 370 koňovým handicapem Jamala způsobilo výrazné stahování ztráty. Bohužel se naplnily naše obavy. Jeden z tlumičů nevydržel nápor a zlomil se. Tím bylo prakticky dobojováno.

A jak to celé dopadlo? Vyhrál (jak v kamionech, tak celkově) Martin Kolomý po výkonu nad kterým zůstával chvílemi rozum stát. Druhé místo obsadil Martin Macík po neméně kvalitní jízdě, která byla holt o nějakou tu minutku pomalejší. A krásné třetí místo obsadil Tom Heuer s Jamalem, který nutno dodat v rukou našich německých kamarádů šlapal jak hodinky a byla radost se něj koukat. A naše posádka? Tlumič jsme vyměnili a kluci dojeli závod do cíle celkem výletním tempem. Naplno se ukázalo, že zřejmě tudy cesta opravdu nepovede a bude na čase se do budoucna zamyslet nad jiným řešením tlumení. Však brzy uvidíte sami...


Aktuálně | Novinky | O nás | Kontakt | Technika | Galerie | Partneři
© 2011 | Svoboda Team | Coded by Zdeněk Novák ml. | Designed by Zdeněk Novák ml.